مطالب پربیننده:   

 
20161114
20161114
20161114_082
DSC03784
DSC06417
j
k
photo_2016-12-18_16-44-42
آثار اعضای انجمن _2_
آثار اعضای انجمن
باز دید طلاب مجتمع از موزه عبرت
بازدید مدیر گروه فقه و حقوق قضایی از نمایشگاه انجمن
جلسه رئیس گروره فقه و حقوق قضایی جناب آیت الله حبیبی تبار با انجمن علمی پژوهشی فقه و حقوق قضایی
دیدار ریاست محترم المصطفی ار غرفه انجمن در نمایشگاه انجمن ها 1395
دیدار ریاست محترم جامعه المصطفی از غرفه انجمن فقه و حقوق قضایی در نمایشگاه انجمن های
دیدار مدیر گروه فقه و حقوق قضایی از نمایشگاه دست آورد های انجمن های
دیدار مدیر گروه فقه و حقوق قضایی از نمایشگاه دست آورد های انجمن های
لوح تقدی ربته اول در سال 95 از طرف ستاداد مرکزی المصطفی
لوح تقدی ربته اول در سال 95 از طرف ستاداد مرکزی المصطفی و مجتمع فقه و اصول
لوح تقدی ربته اول در سال 95 از طرف مجتمع عالی فقه
موزه عبرت
نشست علمی بررسی عسرو حرج در طلاق ولایی
نمایشگاه _2_
همایش بررسی آثار حقوقی فاجعه منا1
همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا
بررسی احکام تصرفات مست در فقه اسلامی
نوشته شده توسط سید محمد ظاهر محمدی   
جمعه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۰۸



عنوان انگليسي:    A study on decrees of the intoxicated ACT'S in the Islamic jurisprudence
عنوان عربي:   
نويسنده:    علوی، جلال
مقطع:    کارشناسي ارشد
رشته گرايش:    فقه شافعی
دانشگاه:    دانشگاه تهران

استاد راهنما:    جلیل امیدی
استاد مشاور:   
استاد ناظر:   
تاريخ دفاع:    1384
کلمات کليدي:    ،
واحد:   
منابع:
چکيده:
چکیده (فارسی): یکی ار مسائل مورد بحث در فقه اسلامی، مستی و احکام تکلیفی و آثار وضعی اقوال و افعال شخص مست یا سکران است. این که مستی و به طور کلی تناول مسکرات از جمله محرمات است و پی آمدهای دنیوی و اخروی دارد محل خلاف نیست. اما مسئله تعلق تکلیف و افعال اشخاص مست و نفوذ تصرفات قولی و فعلی آثار وضعی این تصرفات، مورد بحث و مناقشه اصولیان و فقیهان واقع شده است. در حالیکه اصولیان با تکیه بر شروطی چون توانایی فهم تکلیف از سوی مکلف و از راه قیاس بر نائم، غافل و مجنون قائل به عدم تعلق خطاب التکلیف به تصرفات شخص مست هستند؛ و تنها از حیث خطاب الوضع با تحلیل مساله به ترتب مسببات بر اسباب، شخص مست را مأخوذ و ملتزم به عواقب اقوال و افعال خود می دانند جمهور فقها با استناد به قواعدی چون «الامتناع بالاختیار لاینافی الاختیار» نسبت به مست متعدی بسکر، مستی را مانع تعلق تکلیف نمی دانند و او را با افعال و اقوالش مواخذه می کنند. مست متعدی اصطلاحا به کسی گفته می شود که بدون وجود یکی از معاذیر شرعی نظیر اکراه و اضطرار از روی علم و عمد شرب مسکر نموده است. نزد غالب فقها چنین شخصی از سویی به دلیل اختیار و آگاهی در ایجاد حالت مستی و از سوی دیگر به جهت ارتکاب محرمات شرعی، مستوجب تنبیه و تغلیظ و التزام به عواقب اعمال خود تلقی شده است. در مقابل، مست معذور که مستی وی مأذون به اذن شرع و از باب اخذ به رخصت بوده است. چنین شخصی از تحمل عواقب اعمال و اقوال خود معاف به شمار آمده است. این پایان نامه پس از طرح مسائلی چون مفهوم مستی و مصادیق مواد مستی آور، مجازات مستی، اهلیت، تصرف و ضوابط کلی حاکم بر تصرفات مست در مذاهب اسلامی، به ترتیب ابواب فقهی، به بیان تأثیر مستی در مسائل مختلف فقهی می پردازد و به شیوه ای استقرایی مسائل عبادات، تصرفات مدنی، تصرفات جنایی، احکام ولایات، قضا، شهادت و اقرار اشخاص مست را مورد بحث و تحقیق قرار می دهد. چکیده (انگلیسی): One of the arguable problem in Islamic jurisprudence is intoxication, ahkami ‎taklifi and athari waz'y of intociated or sakran deedely and wordly acts. There is no disagreement ‎that intoxication and totally drinking liqueur is one of the prohibitions and it has mundane and ‎unearthly requitals. But giving obligation to drunkens acts and correctness of wordly and deedly ‎acts and it's athari waz'y this acts, is an arguable subject between usulin and jurists. While usulian ‎to lean on principals such as understanding abilities of duties from required' and by comparison ‎of asleep, neglegant and mad, agree with not giving obligation to drunk acts and especially ‎according to khitab sl-waz view, by analysis problem to causation, intoxicated should be ‎responsible for the results of their deeds and wards ...

 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن علمی و پژوهشی فقه قضایی است و نقل مطالب بدون ذكر منبع غير مجاز مي باشد
مسؤولیت مقالات به عهده نویسنده بوده، درج مقاله به منزله تایید آن نیست
Template name : Alqaza / Template designed by www.muhammadi.org

SMZmuhammadi July 2010